Kötelező biztosítás díja baleset nélküli vezetés esetén

2017. október 25., szerda - kategória: Kötelező biztosítás hírek

A kötelező biztosítás megkötése nem egy opcionális dolog, erre törvény van, számunkra ez kötelezettség. Sokan ezt egy ablakon kihajított összegnek tekintik, és mint olyan, megpróbálják a lehető legalacsonyabb díjú biztosítási szerződést megkötni. Mindenkinek megvan a maga taktikája, hogyan jusson a lehető legolcsóbban a biztosításhoz – folyamatosan figyelik a biztosítók hirdetéseit, internetes kalkulátorokkal számításokat végeznek, és a többi. Pedig valójában a biztosítás összege nagyban múlik rajtunk!

 

Bónusz és malusz

A kötelező gépjármű-felelősség biztosítás rendszerének egy igen fontos alappillére a bónusz és maluszrendszer. Nem kell akadémikus latin nyelvismeret ahhoz, hogy kitaláljuk, ez a két fogalom mit is jelent. A bonus jelentése a jó, a malus jelentése a rossz, ebből kifolyólag a bónuszukban azok részesülnek, akik jól, azaz balesetmentesen vezetnek; maluszban pedig részesülnek azok, akik rosszul vezetnek, vagyis balesetet okoznak. A biztosítás működésének alapvetően egyszerű koncepciója van. Bizonyos, általunk fizetett összeg fejében a biztosító vállalkozik arra, hogy amennyiben baleseti kárt okozunk, akkor ezen kár rendezését ő maga fizeti, ezzel kockázatot vállalva. Evidens, hogy azok az autósok, akik az évek során nem okoznak balesetet, kevesebb kockázatot jelentenek a biztosító számára, így az eltelt balesetmentes évekkel párhuzamosan a biztosítás összege is csökken. Ha már sok-sok bónuszév áll mögöttünk, ne gondoljuk azt, hogy most már a lovak közé csaphatunk, hiszen érdemes jól vigyáznunk a bónuszainkra, ugyanis tizenegy évnyi balesetmentes vezetés után belépünk a legkedvezőbb árkategóriába, így akár a biztosítási díjunk az eredeti felére is lecsökkenhet.

Természetesen ugyanez a helyzet a maluszokkal is, noha kicsit drasztikusabb mértékekkel. Amennyiben személyautónkkal kárt okozunk, akkor a maluszunkkal egyenesen kettő bónuszosztályt lépünk le, és amennyiben rövid időn belül sok fokozatot lépünk le, akkor a biztosítási díjunk a kár a kétszeresére nőhet, vagy még többre. Egyre jobban terjedő jelenség, hogy a biztosítók a díjtarifájukban nem csak a bónusz-malusz fokozatot veszik figyelembe, hanem magát a károkozás tényét is külön díjszorzóval büntetik – így előfordulhat, hogy egyetlen apró koccanás az adott biztosítónál a következő évre akár a díj duplázódását is eredményezheti.

Azt se felejtsük el, hogy amennyiben a mi autónkat valaki más vezeti, aki balesetet okoz, akkor annak kárát is a mi bónuszfokozatunk fogja elszenvedni.

A bónuszaink átvitele új gépjárműre     

Igen, természetesen amennyiben másik autót vásárolunk – legyen az új vagy használt –, a már meglévő bónuszainkat van lehetőség átvinni. Ez azonban csak akkor lehetséges, amennyiben a régit már eladtuk, vagy véglegesen, bontási igazolással kivontuk a forgalomból, és a biztosítótól megkaptuk a kártörténeti igazolást.

Azt sem árt tisztázni, hogy amennyiben egy beszámítási akció keretében leadjuk régi autónkat a kereskedőnek, akkor az nem számít azonnal eladott járműnek. A biztosítás bizony egészen addig a mi nevünkön marad, ameddig a kereskedő nem értékesíti az autót, tehát addig hivatalosan nekünk két meglévő autónk van. Ez azért baj, mert ilyen esetben nem megengedett, hogy az egyik járművünkről a másikra átvigyük a bónuszainkat.

Tanulság

Amennyiben olyan balesetet okozunk, hogy a kár összege relatíve alacsony, akkor azt érdemes nekünk, saját pénzükből kifizetnünk, és nem belevonni a biztosítónkat, hiszen egy kisebb tétel egyszeri kifizetésével kiküszöbölhetjük azt, hogy azután évekig nagyobb összegeket fizessünk a  biztosítási díj fejében. 

 

Hozzászólások (0)

Szóljon hozzá!

Ön most vendégként fog hozzászólni. A hozzászólások automatikusan megjelennek, de moderátoraink módosíthatják-törölhetik azokat, amennyiben a hozzászólás sértő vagy nem a cikkhez kapcsolódik. Az alábbi közösségi fiókokkal be is tud jelentkezni:

Joomla SEF URLs by Artio